Kamis, 12 November 2015

Perkara yang Tahu Mengenai Sinusitis: Definisi, Gejala, Punca dan Rawatan

Perkara yang Tahu Mengenai Sinusitis: Definisi, Gejala, Punca dan Rawatan

Apakah resdung mengganggu anda? Adakah ia memberi kesan kepada kualiti hidup sehari-hari anda? Adakah anda memerlukan maklumat mengenai keadaan? Anda berada di tempat yang betul. Berikut adalah beberapa maklumat penting kepada definisi sinusitis, punca, gejala, dan rawatan untuk membantu anda melawan keadaan ini menyakitkan.

1. Apakah sebenarnya resdung?

Terdapat banyak definisi sinusitis dalam buku-buku dan artikel dalam web tetapi mereka semua yang sama. Secara umumnya, sinusitis adalah bengkak atau radang sinus atau rongga yang terdapat dalam muka kami. Ini rongga menghasilkan lendir dan apabila mereka membengkak, lendir cenderung untuk membina menyebabkan tekanan menyakitkan pada pipi kami, hidung, dan dahi. Keadaan ini boleh menjadi akut (berlangsung selama tidak lebih daripada seminggu) atau kronik (berlangsung selama tempoh masa yang panjang dan berulang-ulang).

2. Bagaimana anda tahu jika anda mempunyai ia?

Gejala yang paling jelas keadaan ini adalah rasa sakit di beberapa tempat di muka (di mana rongga sinus yang terletak) - Kawasan di sekitar mata, hidung, pipi, dan dahi. Terdapat juga boleh menjadi pelepasan likat lendir kekuningan atau kehijauan. Anda juga boleh mengalami sakit gigi dan batuk. Deria bau dan rasa juga boleh terjejas.

Gejala-gejala ini boleh hadir dalam kedua-dua bentuk akut dan kronik keadaan. Satu-satunya perbezaan adalah jangka masa gejala.

3. Apakah yang boleh menyebabkan radang rongga sinus?

Keadaan ini mungkin disebabkan oleh bentuk jangkitan - virus, bakteria atau kulat. Juga, mendedahkan diri kepada alergen boleh membawa jangkitan sinus. Dalam beberapa kes, keabnormalan struktur dalam hidung boleh mencetuskan mukus membina-up dalam saluran hidung.

4. Apa yang boleh dilakukan?

Sekarang, untuk merawat keadaan anda, ia adalah sangat penting untuk mengetahui punca. Untuk berbuat demikian, anda perlu berbincang dengan doktor anda dan meminta ujian untuk menentukan punca sebenar supaya rawatan yang sesuai boleh digunakan.

Jika keadaan ini agak sederhana, kemudian berehat di rumah pasti boleh mengurangkan sehingga gejala. Tetapi dalam beberapa kes, keadaan boleh menjadi lebih buruk. Jika ini berlaku, segera berjumpa doktor.

Sekarang, rawatan akan bergantung kepada diagnosis doktor. Jika sebab itu didapati menjadi sebagai kulat, maka meds anti-kulat perlu digunakan. Jika puncanya ialah bakteria, maka antibiotik perlu diambil dengan banyak langkah berjaga-jaga. Antibiotik perlu diambil sebagaimana yang ditetapkan. Sebagai contoh, jika doktor memberitahu anda untuk mengambil antibiotik 4 kali sehari dalam masa 7 hari, maka anda perlu mengikut atau lain keadaan mungkin berulang dan boleh menjadi kebal kepada antibiotik.

Menyebabkan virus adalah lebih mudah untuk dirawat kerana rehat di atas katil boleh buat silap mata. Penggalak sistem imun juga boleh membantu dalam merawat sinus meluap-up disebabkan oleh virus.

Apabila alahan adalah untuk menyalahkan, maka menjaga diri dari alergen pasti akan membantu. Sudah tentu, anda perlu sentiasa mempunyai timbunan meds anti-histamine jika anda terdedah kepada alahan. Bagi ubat jangka panjang, pertimbangkan imunoterapi.

5. Adakah terdapat cara-cara lain untuk mengurangkan gejala?

Ya, dan ia boleh dilakukan di rumah sendiri. Anda boleh membantu badan anda dalam penyaliran atau saliran saluran hidung tersumbat anda dengan penggunaan penyelesaian masin. Anda boleh menggunakan periuk neti, semburan, atau plungers untuk menyampaikan penyelesaian untuk hidung anda. Penyelesaian ini menipis mukus menjadikannya lebih mudah ke longkang.

Banyak minum air juga membantu dalam penyaliran membran mukosa. Wap menyedut dan penggunaan kompres panas juga cara-cara yang berkesan dalam mengurangkan gejala. Makanan tertentu juga bekerja seperti lada yang sama panas.

Sekali lagi, resdung boleh dirawat jika anda mempunyai pengetahuan tentang keadaan. Dan yang paling penting, cadangan ini perlu diambil dengan cermat dan panduan daripada doktor anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar