Kamis, 12 November 2015

Mengapa Tumbuhan Masih Jadi Penting Untuk Kesihatan Kita

Mengapa Tumbuhan Masih Jadi Penting Untuk Kesihatan Kita

Tumbuh-tumbuhan adalah perkara yang agak luar biasa apabila anda berfikir tentang hal itu, yang kebanyakan daripada kita mungkin tidak banyak sekali. Kami mengambil tumbuh-tumbuhan kita untuk diberikan, tidak berterima kasih kepada mereka untuk semua oksigen yang indah yang dihasilkan, tanpa yang hidup kompleks (seperti kami) akan menjadi mustahil, atau sekurang-kurangnya sangat berbeza daripada cara ia sekarang.

Tumbuhan membentuk salah satu daripada empat 'kerajaan' besar dalam hidup, yang lain adalah binatang, kulat dan bakteria (tambah archaebakteria itu).

Kehidupan bermula di bumi sekitar tiga setengah bilion tahun yang lalu, dan untuk dua setengah bilion tahun akan datang terdiri daripada apa-apa tetapi bakteria dan saudara-mara mereka yang archaebakteria. Kemudian, sedikit lebih daripada satu bilion tahun yang lalu, sesuatu yang luar biasa berlaku. Dua organisma unisel entah bagaimana menjadi bersatu dan belajar untuk bekerja bersama-sama. Sebenarnya, kita tahu ini mesti berlaku sekurang-kurangnya dua kali, dua struktur yang berbeza wujud dalam sel tumbuhan dan haiwan hingga ke hari ini - mitokondria dalam tumbuh-tumbuhan dan haiwan, dan kloroplas dalam tumbuh-tumbuhan - yang menjalani kehidupan yang agak bebas dalam sel-sel kita.

Kedua-dua struktur, atau 'organel', yang bertanggungjawab untuk fungsi sangat penting, dan kehidupan kompleks yang tidak mungkin wujud tanpa mereka. Mitokondria menukar makanan yang dimakan kepada tenaga yang kita gunakan, dan kloroplas adalah di mana fotosintesis berlaku. Dalam erti kata lain, jika kita membayangkan bahawa tumbuh-tumbuhan adalah kilang-kilang kimia, membina daun, batang akar dan bunga menggunakan tenaga matahari, kemudian kloroplas adalah di mana kimia yang sebenarnya berlaku. Di sini tumbuhan menggunakan tenaga daripada matahari untuk kuasa pengeluaran gula, protein dan blok binaan kehidupan yang lain.

Jadi kilang yang pertama akan menjadi alga sangat mudah. Sejak beratus-ratus juta tahun, tumbuhan mudah dan keturunan mereka telah berkembang ke dalam setiap jenis tumbuhan yang boleh kita lihat di sekeliling kita, dari alga yang paling kecil, hampir tidak berubah pada lebih daripada satu bilion tahun, untuk pokok-pokok Redwood besar, dan setiap bunga kecil dan renek di antara.

Dalam semua, kita tahu kira-kira empat ratus ribu spesis tumbuhan, dan jumlah bilangan spesies dianggarkan lebih satu juta. Setiap salah satu daripada tumbuh-tumbuhan dan nenek moyang mereka telah berjaya untuk terus hidup, dan dalam banyak kes tumbuhan mengelak daripada dimakan oleh menghasilkan sebatian pahit-merasa atau beracun. Tumbuhan lain telah berkembang bunga wangi untuk menarik pelbagai jenis serangga pendebungaan bunga mereka, yang lain telah berkembang bahan kimia untuk membuat akar mereka tidak boleh dimakan. Apakah ini semua bermakna bahawa jumlah yang hampir tidak dapat dibayangkan bahan kimia yang berbeza telah disintesis oleh tumbuh-tumbuhan. Sebahagian daripada bahan kimia berbahaya kepada kita, ada yang rasa baik (dan beberapa benar-benar buruk) dan sebahagian daripada mereka mempunyai aplikasi perubatan - kita boleh menggunakannya untuk merawat atau mencegah penyakit, atau untuk membantu pemulihan.

Sekarang kita berada dalam kedudukan untuk memahami kimia tumbuhan sepenuhnya, dan untuk menguji bagaimana bahan kimia tumbuhan yang berbeza boleh digunakan secara perubatan, tumbuh-tumbuhan menjadi lebih daripada kurang penting untuk kesihatan dan kesejahteraan kami. Di seluruh dunia, perlumbaan ini untuk mengasingkan sebatian tumbuhan yang boleh digunakan dalam memerangi kanser, HIV dan segala macam keadaan pada masa ini tidak boleh diubati.

Kami mungkin secara kebetulan tersandung apabila sebatian bentuk yang betul dan komposisi untuk merawat penyakit tertentu secara rawak sintesis sebatian dalam makmal, tetapi kita mungkin mendapati bahawa alam telah menghasilkan sebatian yang sempurna, terima kasih kepada evolusi yang tenang dan berterusan tumbuh-tumbuhan lebih beratus-ratus juta tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar