Kamis, 12 November 2015

Asas Saintifik Osteopathy

Asas Saintifik Osteopathy

Anda mesti pernah mendengar osteopati. Ia adalah salah satu bentuk utama penyembuhan alternatif yang digunakan oleh pakar-pakar perubatan moden. Ia semakin popular terutamanya di kalangan isi rumah yang kaya dengan bahagian-bahagian yang maju di dunia. Walau bagaimanapun terdapat satu segmen orang yang percaya bahawa osteopati sebenarnya tidak mempunyai asas dalam bidang sains. Walaupun ada yang mengatakan ia adalah kebangkitan semula teknik tertentu yang digunakan oleh doktor ahli sihir di mana orang lain percaya bahawa ia adalah satu bentuk baru rawatan yang masih belum mendapatkan ditubuhkan dalam dunia perubatan. Ini semua idea-idea yang tidak benar dan berdasarkan andaian semata-mata hanya salah.

Osteopati adalah rawatan yang telah wujud sejak 1890-an. Pada masa itu rawatan untuk tulang dan badan adalah amat menyakitkan dan tidak bertamadun. Seorang pakar perubatan yang mantap yang pergi dengan nama Dr Andrew Taylor Masih mengasaskan sekolah osteopati. Mod rawatan amat radikal untuk hari-hari. Idea di sebalik osteopati adalah bahawa bukan doktor menangani masalah dalam badan secara langsung, osteopati akan memanipulasi badan dalam apa-apa cara bahawa badan itu memperkatakan masalah ini.

Asas pengetahuan adalah bahawa badan itu berupaya untuk memulihkan dirinya sendiri. Proses penyembuhan bagaimanapun perlu mendapatkan dibantu dengan penggunaan teknik saintifik. Itulah apa yang osteopati yang tidak. Kerja-kerja osteopati adalah dengan menggunakan pendekatan holistik keseluruhan baik pulih gaya hidup dan rawatan juga manual seperti urut dan terapi sama. Oleh itu, kita melihat bahawa osteopati bukan satu kaedah rawatan yang baru. Ia diasaskan dan ditubuhkan lama kembali.

Sekarang idea bahawa osteopati tidak berdasarkan sains adalah salah sepenuhnya. Malah osteopati yang dianggap sebagai penjaga utama berdaftar. Ini bermakna bahawa mereka adalah bebas daripada doktor. Lebih-lebih lagi jika anda berfikir bahawa osteopati hanya diambil oleh orang yang memerlukan hobi lulus kasual, maka anda perlu mendapatkan fakta-fakta anda dengan serius betul. Untuk menjadi osteopati yang diperakui anda perlu melengkapkan sekurang-kurangnya kira-kira 5 tahun latihan yang ketat. Amalan osteopati sebenarnya dikawal selia oleh badan-badan kerajaan yang bererti bahawa mereka adalah sepenuhnya selamat. Jadi membuang segala kekangan anda mengenai osteopati jauh. Ini sebenarnya adalah cara yang sangat saintifik rawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar