Kamis, 12 November 2015

Apa Hiperhidrosis? - Dan Apa yang menyebabkan Ia?

Apa Hiperhidrosis? - Dan Apa yang menyebabkan Ia?

Hiperhidrosis adalah keadaan yang memberi kesan sehingga 3% of America, ia menyebabkan peluh berlebihan dari bahagian-bahagian tertentu badan. Kawasan-kawasan ini termasuk;

• Palms
• Kaki
• ketiak
• Wajah

Dengan tapak tangan itu menjadi daerah yang paling biasa bagi keadaan ini berlaku dalam, ini adalah kerana lebih separuh badan berpeluh kelenjar yang terletak di rantau ini yang sangat sensitif. Punca hiperhidrosis boleh berbeza dari individu ke individu, bagaimanapun punca yang paling kerap adalah lebih produktif sistem saraf bersimpati.

Peluh berlebihan tidak terkawal dan boleh menjadi sangat memalukan, mengecewakan dan menyakitkan hati. Ia memberi kesan kepada banyak aspek kehidupan pesakit, dari sosial untuk profesional. Perkara yang paling buruk adalah bahawa ramai orang yang mengalami keadaan ini tidak percaya ada penyelesaian yang berkesan untuk berpeluh berlebihan. Hiperhidrosis diluluskan daripada melalui gen, bermakna ia diwarisi daripada generasi yang lalu. Penyelidikan terkini menunjukkan ia hadir dalam semua kumpulan etnik, jadi ia bukan satu keadaan budaya. Individu tidak mendapat digunakan untuk hidup dengan hiperhidrosis namun mereka terus bertahan sepanjang hayat mereka daripada ini.

Banyak tugas-tugas rutin kerja-kerja menjadi amat sukar, yang secara psikologi boleh mengurangkan orang-orang ini secara konsisten. Sebagai contoh, dengan tangan berpeluh, berjabat salam boleh menjadi janggal, balang membuka lebih sukar, menaip kata kunci yang tidak begitu mudah lagi. Semua tugas-tugas biasa setiap hari tiba-tiba menjadi lebih sukar untuk diatasi. Ia juga boleh memberi kesan psikologi. Ia kesan daripada penghidap hidup kerana mereka sebelum sedar akan keadaan mereka dan cuba untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan mereka di seluruh keadaan ini. Ini biasanya menyebabkan kualiti hidup yang lebih rendah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar