Kamis, 12 November 2015

Penderitaan Dari Tinnitus Ketahui Punca yang biasa Tinnitus

Penderitaan Dari Tinnitus Ketahui Punca yang biasa Tinnitus

Terdapat banyak isu-isu yang berbeza yang boleh menjadi punca tinnitus dan cuba untuk menentukan apa yang menyebabkan tinnitus orang boleh menjadi sangat sukar namun adalah penting apabila membuat keputusan mengenai apa pendekatan ke luar merawat tinnitus. Dalam kebanyakan kes, dengan mengikuti kaedah diagnostik tinnitus terbukti, punca tinnitus akan dijumpai. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes punca tinnitus tidak pernah ditentukan sepenuhnya.

Anda perlu memahami sekarang bahawa dapat menentukan punca tinnitus adalah perlu untuk memberi rawatan tinnitus yang betul membawa hasil yang positif. Langkah pertama dalam mana-mana rawatan tinnitus yang baik adalah untuk menentukan jenis dan punca tinnitus.

Apakah Punca yang paling biasa Tinnitus?

Seperti disebutkan di atas terdapat banyak punca-punca tinnitus tetapi anda perlu menyedari sepenuhnya apa punca yang paling popular di tinnitus berada dan dapat mengenali mereka. Di sini, menurut Klinik Mayo, adalah 4 punca yang paling biasa tinnitus:

Tua Pendengaran Kehilangan - Adalah perkara biasa bahawa seseorang itu mula mengalami beberapa jenis kehilangan pendengaran selepas umur 60. Sebagai pendengaran seseorang bermula untuk mengurangkan kemungkinan tinnitus untuk membangunkan adalah perkara biasa.

Pendedahan Bunyi kuat - Ini adalah masalah yang semakin meningkat hari ini membawa kepada tinnitus. Terdapat terlalu banyak bunyi biasa di dunia apatah lagi yang membawa kepada tinnitus tetapi banyak kes baru tinnitus ini berlaku daripada individu yang kerap mendengar muzik keras atau perbualan dengan penggunaan iPod, telefon bimbit dan pemain MP3. Lebih teruk lagi ramai orang menggunakan beberapa jenis fon kepala ketika menggunakan peranti ini.

Tahi telinga tersumbat - tahi telinga adalah sebuah unit pertahanan penting yang melindungi telinga seseorang dari kotoran dan bakteria. Namun apabila terlalu banyak tahi telinga membina ia memberi kesan kepada orang-orang yang mendengar dan menyebabkan kerengsaan gegendang telinga dan tinnitus boleh ditetapkan dalam.

Telinga Tulang Perubahan - Ini adalah apabila tulang dalam dalaman anda sedang mula untuk mengeraskan dengan usia. Biasanya dianggap sebagai keturunan pertumbuhan tulang tidak normal adalah perkara biasa dalam sesetengah keluarga. Apabila ini berlaku tinnitus boleh berkembang.

Lain-lain Punca biasa Tinnitus

Kadang-kadang punca tinnitus datang daripada faktor tidak begitu biasa dengan termasuk:

Penyakit Meniere - Ini adalah gangguan telinga dalam yang disebabkan oleh tekanan cecair yang tidak normal telinga. Penyakit Meniere biasanya dikaitkan dengan tinnitus.

Kemurungan atau Tekanan - Tinnitus boleh menjadi sama dengan orang-orang yang sentiasa tertekan atau mengalami tekanan.

TMJ Disorder - Dikenali sebagai bersama temperomandibular. Ini adalah di mana sendi pada setiap bahagian kepala dan di hadapan telinga di mana tulang rahang yang lebih rendah bermesyuarat untuk membentuk satu kawasan yang bermasalah, tinnitus boleh mula wujud.

Kepala atau leher kecederaan - kecederaan tersebut telah diketahui mempengaruhi telinga dalam kerana mereka menjadi gangguan saraf jika saraf terjejas. Tinnitus boleh ikut tetapi biasanya hanya dalam satu telinga.

Akustik Neuroma - Ini adalah ketumbuhan benigna yang dianggap sebagai bukan kanser. Ia berkembang pada saraf kranial yang berjalan dari otak ke telinga dalam mengawal keseimbangan dan pendengaran. Kewujudan tumor ini biasanya hanya akan menyebabkan tinnitus di sebelah telinga.

Pelbagai faktor yang boleh menjadi punca tinnitus

Syarat-syarat lain seperti tekanan darah tinggi, aliran darah yang bergelora dan ubat-ubatan telah dikaitkan dengan menyebabkan tinnitus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar